maandag 1 juli 2013

Oxford Symposium on Good Food and Cookery






In mijn onverbeterlijk enthousiasme heb ik mij begin dit jaar aangemeld voor het Oxford Symposium on Good Food and Cookery. Ja, het was kiezen: of weer naar het MAD-festival in Kopenhagen of eens iets anders en ik houd wel van wat afwisseling. Waar op MAD de nadruk ligt op innovatie en rock & roll in de keuken, legt het Oxford Symposium meer de nadruk op de achtergronden, de meer wetenschappelijke verhalende kant van voedsel, zeg maar. Feiten, technieken en eetculturen worden doorgespit en belicht aan de hand van een jaarlijks wisselend thema, soms hedendaags, soms eeuwenoud en soms tijdloos. Bovendien is het een symposium waar je als culi-schrijver toch echt  geweest moet zijn en in de wetenschap dat ik met mijn deelname in de voetsporen van Elizabeth David treed, mijn grote inspirator, die ruim dertig jaar geleden met twintig anderen het allereerste symposium bijwoonde rondom het thema 'Food and Cookery: the Impact of Sciences in the Kitchen' was de keuze snel gemaakt. Het symposium vindt plaats van 5 tot 7 juli en nu de datum nadert begin ik het toch wel een beetje spannend te vinden. Ik heb in het verleden genoeg symposia en congressen bijgewoond, maar dan ging het over wet- en regelgeving, over onderwerpen waar ik voor had gestudeerd. Maar dit jaar draait het symposium om 'Food and Material Culture', een thema waar mijn culinaire hartje nou niet meteen sneller van gaat kloppen. Natuurlijk speur ik stad en land af naar die ideale pan, werk ik alleen met wat in mijn ogen fijne messen zijn en puilen mijn kasten uit met emaille schalen en stenen potten, elegant of juist robuust glaswerk of oude Franse serviezen trofeeën van frequent rommelmarktbezoek, maar dat dekt volgens het programma de Oxfordiaanse lading niet helemaal. Na bestudering van de inzendingen - ja, het is een serieuze aangelegenheid - was het me direct duidelijk dat de onderwerpen die de vele schrijvers, academici uit allerhande vakgebied, niet perse culinair, koks en andere foodlovers van over de hele wereld in hun heuse papers hebben ingediend van een iets andere orde zijn. Wat denk je van het onderwerp 'Servetten en zakdoekjes in vroeg-modern drama'? Of 'De geschiedenis van suikersculpturen aan het Italiaanse hof', 'Het bling-gehalte van keukenmessen' - overigens best leuk gevonden- of als kers op de taart, so to speak 'Onze keuken in het Bagdad van de jaren veertig'? Dat is serieuze shit! Ook de schrijfwijze van de engelse titels van de papers, traditioneel academisch met voor elk zelfstandig Naamwoord een Hoofdletter, kwam wat intimiderend op me over. Maar goed, de keuze is gemaakt, de reis geboekt, dus gaan zal ik. Ik mag er ook nog een echt artikel over schrijven, de opdracht is dat het onderwerp van dat artikel wel enigzins raakvlakken vertoont met Nederlandse trending topics... Ik moet nog zien of me dat lukt. De website doet nog een schamele poging nieuwe deelnemers gerust te stellen door aan te geven dat het echt niet puur academisch maar juist breed van opzet is en bovenal 'convivial' waarbij veel en goed gegeten zal worden. Daar kijk ik dan ook vooral naar uit, naar alle gesprekken die ontstaan aan tafel tijdens het diner, lunch en ontbijt, wel drie dagen lang. De komende dagen ga ik proberen die veertig papers alvast eens goed door te nemen, zodat ik beslagen  ten ijs kom. En heel misschien kom ik dat knappe hulpje van Lewis nog tegen in die Oxfordse straatjes, of zou die daar in het echt niet wonen?

PS: ik zit verlegen om goede tips voor zogeheten tube-voedsel, voor de food-tube receptie op vrijdagmiddag. Wat is nou leuk tube voedsel en typisch Nederlands? Mayonaise, daar had ik al aan gedacht, ja.


www.oxfordsymposium.org.uk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.