vrijdag 12 oktober 2012

Mossels, mossels en nog eens mossels

De Mossel in Bru

Ach, dacht ik, het is weer eens tijd voor een film en food avondje. Geïnspireerd door de première van L'Amour des Moules op het Film by the Sea in Vlissingen, waar ik toch mooi bij was, heb ik me weer volledig laten meeslepen. Doe mij ook zo'n avond, hier in Bergen. Dat moet goed te doen zijn, leek mij. Ik zag het voor me. Lekker met elkaar mosseltjes eten, goed glas witte wijn erbij, aan grote tafels. Hè, lekker. Met mijn vele connecties in Zeeland met name onder de mosselkwekers moest dat simpel te regelen zijn. Cinebergen gebeld, die mooie mosselfilm gereserveerd, regisseuse en producer overgehaald de film in te komen leiden, en toen alleen die mossels nog voor het diner. Een aantal slapeloze nachten later - ja, ze hebben wel mossels daar natuurlijk, hele lekkere zelfs dit jaar, maar hoe komen die Zeeuwse blauwe kleppers hier in vredesnaam terecht - geen enkele mosselproducent schijnt zo diep in donker Noord-Holland te kunnen of is het willen leveren. En waar gaan we ze bereiden? Cinebergen heeft helemaal geen keuken. En, niet geheel onbelangrijk: wie gaat dat dan voor mij doen? Het leek dus zo eenvoudig, maar het heeft uiteindelijk nog heel wat voeten in de aarde gehad, dat kan ik je wel vertellen. Gelukkig ben ik niet voor één gat te vangen en lopen er gelukkig meerdere van dat soort types rond in dit dorpje. Zo gaat Sander Houtenbos van restaurant Bergen Binnen een batterij koks aanvoeren die voor jullie ter plaatse bij de Zwarte Schuur de mossels (laat me nou, dat is Zeheeuws!) koken, met lekker brood en sausjes. Dat gaat smullen worden! Als die mosselpannen leeg zijn gegeten en er genoeg wijn is gedronken, gaan we aan het nagerecht, de film L'Amour des Moules. Daarover heb ik al eens wat geschreven en het moet ook nog een beetje spannend blijven, ik zeg verder niets. Dus, heb jij ook zo'n zin in een gezellig avondje film en food, geheel in het teken van die lekkere Zeeuwse mossels? Bestel dan kaarten via filmfoodbergennh.weebly.com. Kost maar 25 euro, film en food inbegrepen. Nee, géén drank. Het heet toch geen film, food and booze! Die mag je zelf kopen aan de bar in de bios, maar ik beloof je dat er een heerlijke bijpassende witte wijn beschikbaar is. Ja, ook per fles. Ik zie je daar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.