vrijdag 5 oktober 2012

Eet (geen) vlees

Soooo sexy!

Ik val maar meteen met de deur in huis. Een echte dierenliefhebber eet geen kaas. Het lijkt zo onschuldig, maar voor de productie van zuivel heb je jonkies nodig. Anders geeft mama geen melk. En als dat jonkie dan een stiertje, bokje of ander mannetjesdier blijkt te zijn, dan gaat die direct naar het slachthuis. Restproduct van de zuivelindustrie. Sorry dat ik degene moest zijn die je dit nieuws bracht, maar dan had je je maar beter moeten informeren voordat je orthodox dierenliefhebber werd.
Deze week schijnt geheel in het teken te hebben gestaan van vegetarisme. Maandag was blijkbaar Wereld Vegetarisme Dag. Dinsdag en woensdag mochten de carnivoren onder ons ongestraft los gaan. Donderdag was het Wereld Dieren Dag, de dag dat men geacht wordt zelf uit medeleven met die zielige dieren vooral geen vlees te nuttigen, maar in plaats daarvan een extra bordje vlees uit blik aan het huisdierenvriendje te serveren. En vandaag, vrijdag, is het visdag. Dat schijnt dan weer geen vlees te zijn voor veel niet-vlees eters.
Ik persoonlijk houd van vlees. En vis. En gevogelte. Ik vind eigenlijk alles lekker of de moeite waard om uit te proberen. Laat daarover geen misverstand bestaan. En dat gedoe over vegetarisme, veganisme en flexitarisme – dat woord duidt op het fenomeen dat je tenminste een dag per week geen vlees eet, toe maar het kon er net vanaf-, daar ben ik dus helemaal klaar mee. Waar hebben we het over? Eet gewoon meer groenten en fruit en minder vlees. Eet met de seizoenen, dan eet je vanzelf gevarieerd, mensen met een moestuin weten dat al jaren. Je hebt echt niet elke avond anderhalf ons vlees nodig om in leven te blijven. Zelfs de lezer van de Allerhande weet dat inmiddels wel. Maar vegetariër, veganist, flexitariër? Ik vind het maar onzintermen. Wat is er mis met gezond verstand? Er zijn vast mensen die uit zichzelf nooit een dagje vlees over zullen slaan en elke dag in de buurtsuper met hun neus in de koeling hangen op zoek naar de laatste kiloknalleraanbieding. Die zich ook niet druk maken over waar die kilo’s vandaan komen en al helemaal niet over het dierenleed dat achter de productie van die kilo’s schuilt. Dat zijn ook de mensen die op dierendag hun hond een extra kilootje runderhart serveren. Gaan die hun eetgewoonten ooit veranderen? Ik denk het niet.
Ik zag dat Rungis, een grote groente- en fruit groothandel uit Barendrecht, een prijsvraagje heeft uitgeschreven om een hip en sexy synoniem voor het woord vegetarisch te bedenken. Voor degenen die er al wel over nadenken moeten er blijkbaar allerhande hippe en sexy termen worden verzonnen om ze ervan te overtuigen dat groente en fruit eten gezond en lekker is. Kennelijk lijdt het vegetarisme onder een wat gronderig en stoffig imago. Dat leek me wel een leuke uitdaging. Maar hip en sexy? Daar ben ik niet zo van vrees ik. Desalniettemin wilde ik best een poging wagen. Gewoon, als tijdverdrijf. We zoeken naar een woord dat lekker bekt. Mij leek Greenlips wel leuk. Eet jij geen vlees dan? Nee, ik ben Greenlips. Goed. Deze dan: Fruit&Kruid. By nature. VitaVega. Vegamines? Ik heb echt mijn best gedaan. Het leek me echter strategischer te denken in termen van Engels en Afkortingen. Engels is cool. Afkortingen zijn ook cool. Kortom: terug naar de basis: G, van Groenten, F, van Fruit en de T van Taste. Hé!? GFT! Of heeft dat al een heel sterke eigen connotatie? Deze dan? GFtasty! Tada! Dat is hem: GFtasty! Dat uitroepteken, dat is ook cool. En de groenten en fruit etende persoon duiden we dan aan als de GFtastier! Als dat geen kanshebber is? Ik ga hem insturen.
Ter afsluiting, nog even mijn recept voor een beter leven: 2xvlees, 2xvis, 2xvolledigGFtasty! Eén dag naar believen in te vullen. En let wel: het is geen religie. 

Oh, ja, morgen is het overigens Wereld Stoma Dag. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.