donderdag 19 augustus 2010

Geen boter, toch cakejes...

Een kinderhand...

Je doet je best als moeder... Altijd als ik mijn kinderen heb beloofd cakejes met ze te gaan bakken, kom ik erachter dat ik tenminste één van de ingrediënten niet in huis heb. "Weet je wat? We gaan cakejes bakken! - Shit, geen eieren. Hé, wie heeft de melk opgedronken!? Oh, nee, geen boter!" Dat eindigt dus altijd in teleurstelling en gejammer. En als je dan nog tegenover een winkel woont, ren je even snel naar de overkant. Maar, ja, sinds ik in een dorp woon, en dan nog aan de rand daarvan, is dat niet meer echt mogelijk. Dan moet ik toch weer de auto pakken. Eerst al die kinderen aankleden en inpakken, in de auto hijsen. Dan bij de winkel weer uitpakken, ruzie over wie met welk winkelwagentje mag rijden. Gillen, krijsen en schreeuwen. Als ik dan thuis ben wíl ik al niet eens meer cakejes bakken. Ik probeer nog wel eens te sjoemelen met ingrediënten. Maar het moet wel lekker blijven. Geen gortdroge hap korrels. Ik heb ook een keer zo'n pak met kant en klare cakejes mix geprobeerd. Alleen water toevoegen en klaar! Maar eenmaal uit de oven en afgekoeld leken het wel van die nepcakejes die in bakkersetalages staan. Dan heb je wel een leuke kookactiviteit gedaan met je kinders, maar niets te knabbelen. Je kunt ze wel lekker hard in de prullenbak gooien, trouwens. Vandaag heb ik als oplossing een recept aangepast voor Toffeecake uit 'Koken met kinderen' van Linda Collister (Atrium, 2003). Ditmaal had ik geen roomboter, of beter gezegd nog een restje. En laat het nou net genoeg zijn, maar liefst twintig gram, voor deze cake(jes). Dit kookboek is overigens één van mijn favoriete (kinder)kookboeken. Ooit gekocht voor mijn zoon, maar die heeft er nog nooit wat uit gekookt. Ikzelf wel heel vaak, want er staan absoluut lekkere en simpel te bereiden gerechten in. En mijn dochter vindt koken wel heel leuk, gelukkig. Terug naar de cakejes. Eigenlijk zijn het meer een soort ontbijtkoekcakejes, met nootjes en rozijnen naar believen. Je kunt ze ook invriezen en als tussendoortje meegeven aan je kinderen naar school. Hééél verantwoord. Met dit recept kun je ongeveer twintig cakejes maken.

Ontbijtkoekcakejes:

250 gram bloem
1 tl zuiveringszout
150 gram (bruine) basterdsuiker
125 ml yoghurt
125 ml melk
1 groot ei
20 gram boter
50 gram gehakte nootjes en rozijnen

Bereiden:
Mix de melk en yoghurt met het ei in een mengbeker. Meng bloem, zuiveringszout en suiker in een beslagkom. Smelt boter in pannetje op zacht vuurtje. Eenmaal gesmolten: klop het door het mengsel in de mengbeker. Dit alles door bloemmengsel scheppen met houten spatel. Eventuele nootjes, stukjes abrikoos of rozijntjes er nu door roeren. Verdeel over de cakevormpjes. Wij waren vandaag in een vrolijke bui en hebben de cakejes versierd met amandelschaafsel. En hup in de oven!

Goed voor 20 cakevormpjes
Oven op 180 graden
Baktijd: Na 10 minuten even prikken op gaarheid, blijft er niets hangen, dan goed, anders nog een paar minuutjes bakken.
Bewaren: Max. 4 dagen in luchtdichte trommel, invriezen max. 1 maand.

PS: Ik had trouwens ook geen yoghurt, wel vanille yoghurt en dat lukte ook!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.