donderdag 17 maart 2011

Fastfood

‘Moeder Maria. Geef mij wijsheid!’ Met die innerlijke wanhoopskreet loop ik al de hele winter rond. Snotneuzen, koorts- en griepaanvallen. De één na de ander. De hele winter lang. Om gek van te worden! Bleke snoetjes en geen zin in eten, met als resultaat nog minder weerstand en weer ziek. Ik kan hier natuurlijk een potje gaan zitten janken dat het leven zo zwaar is, maar laat ik het constructief aanpakken.
Ik hou van lekker eten. Iedere dag. Ik wil genieten van mijn eten. Ik wil ook graag dat mijn kinderen genieten van mijn eten. Maar, ja. Kinderen blijven kinderen. Ik lees wel eens over kinderen die al op eenjarige leeftijd olijven of schimmelkazen aten en sindsdien met de pot mee-eten. Dat zijn waarschijnlijk ook van die kindertjes die altijd braaf hun huiswerk doen zonder dat je ze dat hoeft te vragen en nooit tv kijken of alleen het jeugdjournaal. Die heb ik dus niet. En niet helaas niet.
Noem het een uitdaging. Ik probeer mijn kinderen doorgaans van alles te voeren. Met wisselend succes. Ook probeer ik met de ingrediënten van de dag grote mensen- en kindereten te maken. Ja, ik maak het graag ingewikkeld. Maar je houdt dan ook van koken of niet.
Deze winter was het dus een crime en in mijn wanhoop ben ik uiteindelijk zo ver gegaan dat ik fastfood ben gaan maken. En wel kipnuggets. Gewoon thuis, met biologische ingrediënten, dat dan weer wel. En wat bleek? Het zag er fantastisch uit en het was nog heerlijk ook. Krokant met een goudgeel korstje aan de buitenkant, mooi stevig wit van binnen en een goede bite. Binnen tien minuten waren de borden leeg. Kinderen blij. Ik blij. Eindelijk weer een volle maag.
Het is dodelijk simpel om ze te maken, een plezierige bijkomstigheid als je uitgeput van het zorgen bent. Het werkt als volgt. Neem de kipfilet en gooi deze met de beschuitjes, eitje, peper, zout en paprikapoeder naar smaak en draai deze in een paar tellen tot gehakt in de keukenmachine. Maak hiervan balletjes ter grootte van een walnoot. Balletjes plat drukken en achtereenvolgens door de bloem, losgeklopte ei en beschuitkruim halen. Bak ze aan beide zijden bruin in een koekenpan met een bodempje hete olie. En kijk: kipnuggets! Serveer met zelfgemaakte frieten en wat rauwkost voor de vitamines.

Kipnuggets (15-20 stuks)
Voor het kipgehakt:
300 gram biologische kipfilets
1 klein ei
2 witte beschuiten
Peper, zout en paprikapoeder

Om ze in te wentelen:
50 gram bloem
2 losgeklopte eieren
2 witte beschuiten

Voor de ouders is dit recept wellicht te smakeloos. Varieer daarom naar hartelust met een bosuitje door het gehakt, of knoflook of een peperoncino of... Nou ja, je kunt ze maken zoals je ze het liefste hebt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.