maandag 4 juli 2011

Zwartebessenbende


Toen ik vanochtend de keuken in kwam stond er een enorme bak versgeplukte zwarte bessen op me te wachten. Wat bleek; mijn schoonzus was gisteravond los gegaan op de moestuin - ja, zij ploetert daar nog vrolijk voort - en ik mocht daar blijkbaar wat mee doen. Tja. Zo kom ik dus nooit van mijn moestuintrauma af. De laatste keer dat ik met bessen in de weer ging, moest ik een vuilniszak! vol vlierbessen ritsen en verkoken tot gelei. Ik heb toen op mijn moeder's graf gezworen dit soort klussen nooit meer te doen. Mijn heilige overtuiging is dat een professionele, volledig roestvrijstalen keuken en keukenoutfit voor dit soort prutswerk onontbeerlijk is. Maar goed. Wat te doen met die bessen? Laten staan kan ook niet. Weggooien en liegen tegen schoonzus? Geen optie. Gelei van maken maar, kun je er ook nog eens een blitse wildsaus van maken. Ik hoef zeker niet uit te leggen dat het een nogal stressy en bloederige bende is geworden zo op de maandagochtend in mijn kleine keukentje. Nu ben ik al niet zo'n opgeruimd type -afwassen tijdens het koken? ben je gek geworden? Ik kan heus multitasken, zo kan ik heel goed een dozijn vissen schoonmaken en fileren terwijl ik met een lepel in mijn mond mijn court-bouillon sta te roeren onderwijl kinderen van mijn been afschuddend, maar meteen het viesgemaakte afwassen? Nee. Chaque son metier... .
Het werd een hele klus. Na eerst de bessen te hebben schoongemaakt - takjes en blaadjes schoonzus, voortaan netter plukken ja!, en in een pan tot moes te hebben gekookt probeerde ik ze door een kaasdoek te persen. Daar had je het al. Ik stel voor: gebruik lieshandschoenen. Tot aan mijn ellebogen was ik paars, maar er sijpelde maar een pierig straaltje sap in de pan. De bloedrode spetters die nu op mijn witte plafond en pittige witte Portugese broderiegordijntjes zitten negeer ik gewoon. Uit wanhoop heb ik maar die brocante passeerzeef erbij gehaald. Dat ging veel beter, er kwam nu dik sap in de pan, maar het bleef een ernstig zooitje. Toen ik uiteindelijk het resterende sap met wat water en suiker aan de kook bracht stond het hele aanrecht vol met paars keukengerei, bessenprut en  had peuterdochter zelfs een paarse lok in heur haar. De potten zo goed als mogelijk gereinigd, tot overmaat van ramp was het afwasmiddel op, en klaargezet. Na zo'n 10 minuten koken was het goed en mocht het resultaat in de pot. Of het nu officieel gelei mag heten, doorzichtig is het niet, het resultaat is goddelijk. Ik wilde bijna zeggen probeer het ook, maar ik kan het je ernstig afraden.

Voor degenen met professionele en roestvrijstalen keuken het recept:

2 á 3 kg zwarte bessen zonder takjes en blaadjes
leverde bij mij na enige strijd op:
1, 75 ltr sap
dit vermengd met 1250 gram suiker en paar glazen water aan de kook gebracht en laten koken tot op het welbekende schoteltje bleek dat het wel goed zat met het geleren.
Nog twee eetlepels citroenzuur erdoor gemengd en in de potten gegoten.