maandag 27 juni 2011

Nieuwe Nederlandse Keuken

Oude Nieuwe Nederlandse Keuken

Na een zeer drukke en op het thuiskookfront weinig inspirerende week las ik gisteren nogmaals de oproep van Roel van Kollem voor een Nieuw Nederlandse Keuken in het jongste Slow Food Magazine. Een keuken die in navolging van de 'New Nordic Cuisine' uit moet gaan van en wordt geïnspireerd door planten en dieren uit de directe omgeving. Een keuken die (eeuwen)oude Nederlandse bereidingswijzen, recepten en conserveringsmethoden herontdekt en oppimpt om er hedendaags mee te koken. Terwijl veel chefs roepen dat het niet mogelijk is om lokaal en duurzaam te koken op topniveau, onder andere omdat de continuiteit niet zou kunnen worden gewaarborgd – ik denk dan verander je kaart wat vaker, beweeg mee met de natuur en zijn seizoenen maar ja, wie ben ik?- wordt er in Kopenhagen nu al enige tijd op dergelijke wijze gekokkereld op zeer inspirerende wijze in de keuken van NOMA, het beste restaurant ter wereld.
Wars van hippigheden en culinair blabla spreekt Roel's oproep mij zeer aan. Het lijkt me een mooie culinaire uitdaging voor alle culi's en foodies, profkoks en huis-, tuin- en keukenkoks in den lande. Ik heb Roel tijdens de proefavond van de Vlierbloesemsiroopwedstrijd van Edwin Flores van Casa Foresta leren kennen als een eigenzinnige, nieuwsgierige en culinair inspirerende man die eet en bereid uit de wilde natuur. Roel had niet alleen het voor die avond vereiste vlierbloesemsiroopmonster mee. Nee, Roel had zich thuis in zijn keuken compleet laten gaan. We mochten naast zijn verschillende vlierbloesemsiropen, - ter ere van zijn verjaardag - een zelfgemaakte tulband van hele sinaasappelen en hazelnoten overgoten met een zeer geconcentreerde vlierbloesemsiroop en vlierbloesem Cordial – een mousserende vlierbloesemdrank- proeven en we waren unaniem weg van zijn vlierbloesemstroop.
Ik heb besloten dat ik me ga inzetten voor een Nieuwe Nederlandse Keuken en daag je uit Roel's initiatief te steunen. Pak aan die culinaire uitdaging! Kijk om je heen, wat brengt jouw Hollandse natuur voort? Welk kruid, gewas of dier gedijt goed in onze zand-, klei- of veengronden? Ik rook hier in het dorp van de week al de indringende geur van de Lindenbloesem, die kun je bijvoorbeeld plukken, laten drogen om vervolgens heerlijke thee mee te zetten, maar er is vast nog veel meer mee te doen. Ook minder voor de hand liggende planten kunnen tot heerlijke lokale, oer-Hollandse producten worden verwerkt. Zo hoorde ik Roel iets zeggen over dennetoppenazijn en dito gelei. Kijk. Dat is nou interessant. Naast Roel zijn al verschillende mensen op verschillende wijzen met eten uit onze eigen natuur en op Hollandse wijze bezig. Denk aan de activiteiten van Han de Kroon en Annette van Ruitenburg die 'onvergetelijke' groenten opnieuw onder de aandacht brachten, de verschillende vergeten groenten- en kruiden- of pluktuinen her en der in het land. Of neem Edwin Flores met zijn Casa Foresta, paddestoelkenner en fervent wildplukker- díe moet je nou volgen op Twitter want daar kun je heel wat van leren!
Voor mij is Roel's oproep althans een goede reden om mijn degelijke en oude huishoudschoolkookboeken uit de kast te halen. De oudste in mijn bezit 'Aaltje, Nieuw Nederlandsch Kookboek' - toen al! - van omstreeks 1880 biedt een aardig kijkje in de oud-Hollandse keuken en beschrijft uitgebreid de bereidingswijzen van toen we nog tijd hadden om te koken en voordat Mediterraanse en Aziatische invloeden onze keukens binnendrongen. We hoeven het wiel niet opnieuw uit te vinden, toch? Ik wens jullie allen veel moed en inspiratie toe om op Roel's oproep in te gaan. Denk mee en doe mee. Ik zag dat Roel tegenwoordig ook op Twitter rondhupt als @wildemanroel. Laat het hem weten als je een bijdrage aan de Nieuw Nederlandse Keuken hebt gevonden. En nu: aan de slag!