woensdag 2 mei 2012

Fingerlickin’ food

slurp, lik en slik

Wat hebben die Britse TV-koks toch? Nigella Lawson, Delia Smith, Gary Rhodes - die spant trouwens de kroon – en nu ook Nigel Slater.  Allemaal houden ze ervan om het eten te …  bevingeren. Echt, ik kan er geen ander woord voor vinden. De contactmomenten van vingers met al dan niet reeds bereide ingrediënten zijn niet alleen veelvuldig, ze gaan ook nog op zo’n intens gevoelige manier dat het lijkt alsof het gaat om een seksuele handeling in plaats van – ik noem maar eens wat - een salade omscheppen of een bordje leuk opmaken. Heel opvallend. Is er wellicht een speciale module in de opleiding voor TV-koks die diepgaande aandacht besteed aan het met tedere hand hanteren van de ingrediënten of zijn die Britten van huis uit een heel sensueel volkje? Nu lijkt me dat laatste zeer onwaarschijnlijk, ik heb toevallig in een ander leven, lang, heel lang geleden gedatet met een Engelsman en je kunt mij rustig geloven als ik beweer: ik kan me dat niet voorstellen. Het kan natuurlijk zijn dat ze allemaal dezelfde producer hebben die bij elke cut hijgerig maar op beheerste toon zegt: en voel nu die boter eens alsof het de borst van je vriendin is. Juist, goed zo. Pak nu die wortel heel teder vast alsof het je minnaars geslachtsdeel is. Mooi! Proef eens van die double cream alsof het … Nou ja, je begrijpt vast wat ik bedoel. Niets ten nadele van de inhoud van die programma’s overigens, want TV-koken … ja, dat kunnen ze daar wel in Groot-Brittannië. Ik ben onlangs weer gevallen voor eerder genoemde Nigel Slater, ondanks zijn wat tactiele benadering van voedsel, want ik mocht een hele door hem aan elkaar gekookte aflevering zien over Surf ’n Turf: mijn favoriete culinaire onderwerp. Makreel met uitgebakken bacon, langzaam gegaarde Lamsschenkel met ansjovis, Sint Jacobsschelpen met chorizo, Zeekraal met pancettablokjes. Moet ik nog verder gaan? Al die recepten zijn te vinden op BBC site http://www.bbc.co.uk/food/programmes/b015fb0z. Jammer dat het beeldscherm bij het likken geen smaak afgeeft. Een ideetje voor een nieuwe app?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.