maandag 23 april 2012

Die Sancti Adalberti toch

Met koriander en lindebloesem

Niet zo lang geleden mocht ik aanschuiven voor een bierdiner. Een abdijbierdiner. Met het lokale Egmondse abdijbier Sancti Adalberti. Bier bij het diner.... Dat leek me een uitdaging. Daar ben ik namelijk helemaal niet van, maar ik was voor de gelegenheid bereid me onder te dompelen in drie gangen met lokaal bier bereid voedsel en daarbij hetzelfde bier te drinken. Voor deze ene keer. Ik mag er eigenlijk niet zo veel over zeggen, anders loopt het de volgende keer storm en dat wil de kok niet, dus ik zal niet zeggen dat het diner in de pittoreske kapel van het Karmel klooster plaatsvond en dat we daar met veertig personen gezellig zij aan zij aan lange tafels zaten te nippen aan ons wijnglas vol met bier. Ik zal niets zeggen over de presentatie die initiator van het abdijbier Peter Lassooy hield over de historie van Sancti Adalberti en van zijn unieke abdijbier en dat Sabien Bosman van Staal catering dat hele biermenu bij elkaar had gekookt, in d'r eentje... Waar we het wel over kunnen hebben is dat het best lastig is om op die manier te koken. Je denkt misschien dat dat een makkie is, een gerecht kiezen bij bier. Doet half Nederland dat niet elke zondag? 'Hééénk! Wat zullen we vandaag eens eten bij het six-pack anoniem onderste-schappen-bier?'. 'Oh doe mij die maanden oude bak opgewarmde Foe Yong Hai van onder in de vriezer maar!'. Nasi en een sateetje erbij. Klaar! Hoezo ingewikkeld? Degenen die wel eens wat geld uitgeven aan uit eten, zullen begrijpen dat de maaltijd op de drank af te stemmen best een hele uitdaging voor de kok in kwestie is. Uitdaging, omdat het normaliter andersom is: de chef bepaalt het menu en de sommelier kiest de bijpassende wijnen. Maar voor deze avond moest Sabien aan de slag: welke smaken proef je in dat bier en bij welke ingrediënten en bereidingswijzen komen die smaken het beste tot hun recht? Een hele opgave, maar Sabien is blijkbaar niet voor een gat te vangen. In bier gemarineerd, gestoofd en geweld, het smaakte even lekker. Ook het bier smaakte heerlijk en paste goed bij de gebruikte ingrediënten. De Egmondse witte gaf de avond een lekker fris bittere start en paste uitstekend bij de in datzelfde bier gemarineerde makreel, de forel en de sla, komkommer en selderij en vergeten groentenchips. De Egmondse Tripel, het oudste bier van Sancti Adalberti, heeft een wat zoete hoofdsmaak en is gemaakt met onder andere geroosterde mout wat het bier een hartige toon geeft. Perfect bier om kip in te stoven blijkens de kipstoof die Sabien serveerde met pompoen- en groene koolpuree. In het nagerecht, een plaatje van een Bergens Blonde kaasterrine, waren in het derde abdijbier de Pastorale gewelde zuidvruchten en noten verwerkt. Een heerlijke combinatie. Het zoete van kandij en het hartige van mout en hop in het bier was heerlijk bij het zacht smeuïge van de kaas. Sabien is een zeer pure kok, die de smaken van de ingrediënten voor zich laat spreken en samenwerken waardoor ook het bier heel goed tot zijn recht kwam. Wat ook goed werkte was dat er een echte bierkenner aanwezig was, Frans Ruiter, die ons aan de hand nam voor een reis door de wereld der biersmaken en vertelde wat we zoal konden proeven. Verschillende mout- en hopsoorten kwamen voorbij. En ook kruiden, zoals koriander en lindebloesem. Zulke poëtische ingrediënten geven een bier toch meteen wat meer cachet. Chef Sabien vond het zelf ook een geslaagde avond en vertelde dat zij vaker dit soort culinaire happenings organiseert, maar dat niemand dat mag weten dus. Het volgende wordt een Russische avond. Waar en waneer is een publiek geheim, misschien is het al wel geweest. Je kent vast wel iemand die iemand kent die Sabien kent. Niet? Dan kan ik je aanraden snel vrienden te worden met iemand die iemand kent die Sabien kent, dan kun je snel ook eens van haar kookkunsten genieten op vast weer zo'n verscholen prachtlocatie. Ook de mensen van Sancti Adalberti zitten gelukkig niet stil, ze zijn druk bezig met het stichten van een heuse eigen brouwerij, in Egmond, zodat het lokale abdijbier binnenkort echt lokaal kan worden.



Ik heb inmiddels de smaak te pakken gekregen. Ik maakte zelf ook maar eens een runderstoof met Pastorale. Ik deed de helft  van het bier in de pot en de andere helft dronk ik op. Goeie deal dacht ik zo. Je weet vast wel hoe je een stoof bereid. In mijn pot gingen verder de volgende ingrediënten:

500 gram doorregen runderlappen
1 ui in dikke plakken
3 tenen knoflook
halve venkelknol in dikke plakken
1/2 tl mosterdzaad
1/2 tl venkelzaad
1 klein gedroogd pepertje
5 jeneverbessen
verse rode peper in stukken of 1 gedroogd rood pepertje
2 laurierbladeren
stengel prei in stukken
1 wortel in stukken
klontje roomboter en scheut koolzaadolie
500ml fles Pastorale Sancti Adalberti Egmonds Abdijbier (helft daarvan in stoof andere helft drink je erbij op!)
Zout en peper naar smaak

Lekker lang op lage temperaturen laten stoven (tussen 60-80 graden Celcius).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.