vrijdag 22 april 2011

Gebakken lucht

Mentha Piperata 'Chocolate'
Ik geef toe: ik ben er in gestonken. Ik wilde het zo graag geloven dat ik het rook en ja, zelfs proefde! Mentha Piperata 'Chocolate' oftewel Chocolade munt. Ik kwam het plantje tegen in een tuincentrum en was blij verrast door deze vinding van een, zo dacht ik, zeer creatieve en culinair onderlegde kweker. Bij thuiskomst bleek het ook nog puur te zijn en van biologische teelt. Al met al genoeg om twee reepdikke schellen voor mijn ogen te hangen. Na een week kwam ik er eindelijk aan toe om het plantje te potten en gezellig bij mijn muntverzameling achter in de tuin te plaatsen. Nog een week later keek ik eens goed. Héé!? Die chocolademunt lijkt verdomd veel op de pepermunt. Toch maar even vergelijken. En, ja hoor! Het bleek hier te gaan om een goed staaltje marketing van de makers van gebakken lucht. Verkooppraatjes om pepermunt, de Mentha Piperata, een muntsoort die niemand lust, behalve in kauwgom dan, aan de gek te slijten. Nou, ik ben er met open ogen in getuind. Wat de toevoeging van het woordje chocolade al niet doet met het vrouwelijk brein. Er is blijkbaar niet veel voor nodig om je te laten denken dat iets naar chocolade ruikt of smaakt. En dat is in dit geval best opmerkelijk. Pepermunt, in tegenstelling tot zijn broertje kruizemunt, heeft een nogal simpele smaaksamenstelling. Het bestaat eigenlijk maar uit één enkele smaakstof, pineen en ruikt, en smaakt daardoor ook, voornamelijk naar menthol. Maar waar komt dan die associatie met chocolade vandaan? Is de wens hier de vader van de gedachte of hebben ze werkelijk munt en chocolade met elkaar weten te kruisen? Volgens meneer wetenschap-in-de-keuken Harold McGee zijn er ontzettend veel verschillende smaken in chocolade te proeven. Het zou dus in theorie zo kunnen zijn dat er ook een metholcomponentje zit in die complexe smaak van chocolade. En met een beetje door de marketeers gestuurde fantasie ruik ik nu dus chocolade in een muntblaadje. Hoe dan ook, munt en chocolade is wel een goddelijk combinatie en het hele voorval heeft weer nieuw leven in een oud plan van me geblazen: ik ga nu eindelijk eens die ultieme Chocolade -After Eight- munttaart maken. Ik heb in elk geval genoeg Mentha Piperata in de tuin staan om er het hele paasweekend mee te experimenteren.