zondag 10 april 2011

Voedsel uit eigen streek

Ik verbaas me er regelmatig over hoe weinig restaurants gebruik maken van streekproducten. En mochten ze het stiekem toch doen, dat ze daar dan geen ruchtbaarheid aan geven. Zoiets zou je toch met koeienletters op de gevel moeten zetten? Het liefst in flikkerende neonverlichting. Of in elk geval op de menukaart. Daar ben je trots op! Maar neen. Niets van dat alles. Ik snap dat niet. Neem nou bijvoorbeeld de kop van Noord-Holland. Daar zijn dagelijks ruim honderd streekproducenten bezig met activiteiten zoals koeien, schapen en geiten melken, kaas maken, groenten en fruitplantjes planten, wateren en liefdevol toespreken, lammetjes aaien en worsten draaien om vervolgens hun prachtwaren in algehele anonimiteit aan groothandels of restaurants te slijten of aan de weg te zetten met een handgeschreven bordje en een geldblikje ernaast. Je zou zeggen dat die club van honderd met elkaar alle lokale restaurants kunnen voorzien van hun verse en mooie producten en ja, misschien doen ze dat ook wel, maar dat blijkt dan uit niets. Maar ík zou dat nou juist graag willen weten als ik ergens ga eten. En meerdere mensen met mij. Uit een onderzoek van de provincie Noord-Holland uit 2008 blijkt dat de Noord-Hollander houdt van biologisch en streekproducten. Ruim een derde koopt zelfs wekelijks of vaker dergelijke producten. Dus waar wachten al die restaurants dan nog op?
Af en toe word ik aangenaam verrast. Zoals laatst toen ik tijdens een etentje bij de Zilte Zoen in Bergen aan zee plotseling hier en daar de woorden MSC, biologisch en verschillende streekproducten op de menukaart zag prijken. Toegegeven, streek wordt hier wel erg ruim genomen met gerechten als pasta met limburgs kloostervarken en drentse lady blue kaas, maar de wil is er. Helemaal spekje naar mijn bekje! Iemand moet ermee beginnen. En het is ook helemaal van deze tijd. En volgens de bediening is het de bedoeling dat deze trend wordt doorgezet. Zo zie ik dat graag. Binnenkort breiden ze uit met een restaurant aan het Klimduin te Schoorl. Toplocatie. Wie er ook aan het roer stuur staat bij de Zilte Zoen, hij of zij heeft begrepen dat voedsel uit eigen streek de toekomst heeft. Dat mogen ze wat mij betreft nog best wat prominenter onder de aandacht brengen. En: goed voorbeeld doet hopelijk volgen. Ik houd u op de hoogte.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.