zaterdag 16 april 2011

Slow food pareltje

Slow food is niet voor mietjes. Dat heb ik inmiddels wel begrepen. Als startend slow foodie ging ik natuurlijk direct in op de uitnodiging van Mrs. Slow Food Texel herself Annette van Ruitenburg om me twee dagen onder te dompelen in eten op Texel. Eerst naar de boekproeverij van haar laatste projectje 'Te gast in het park' in Ecomare. Er was flink gekookt door koks, campinghouders en B&B-ers met producten uit het natuurpark Duinen van Texel. En aangezien Texel een slow food paradijs is, waar vis, vlees, wild, zuivel, groenten, fruit en kruiden tussen iedere straattegel groeit en graast, was er genoeg te kiezen. Wat denk je van het Schapenhoederspotje met lam, konijn en cranberries? En duindoorngelei, vogelkerssaus of zeekool en zilte rucola? Allemaal zo uit de blote natuur! De rest van de dag voornamelijk over eten gesproken en met kloppende koppijn van de indrukken naar bed in de B&B met de oud-Texelse naam Isolabella. De volgende dag stond een rondje slow food producenten op de rol. Dat klinkt lekker abstract en verantwoord, maar werd al snel heel concreet. Van de lammetjes in de wei - wel tienduizend, ik heb ze geteld - tot in de koelcel van de slachterij!
Ja, dat ging even snel he? Zo, hop in het diepe, overspoeld door een identiteitscrisis. Ik dacht toch wel wat gewend te zijn, en bekend met de oorsprong van vlees, maar deze had ik niet zien aankomen. En dat is dus slow food! Weten wat je eet en bewust met die producten en informatie omgaan. Het was even slikken, maar ik heb me vervrouwd en ben zelfs met de heerlijke lamsham en -worsten van slachtbedrijf Texel in Oudeschild naar huis gegaan. En een schapen- en geitenkaas en truffelaardappeltjes en duindoornsiroop en Texels bier en ... Nu ja, wat niet? Ik heb nog wat laten staan en liggen voor jullie overkanters, want het is echt de moeite waard om naar Texel te gaan. Een slow food pareltje. Ik heb nog maar honderd dingen op mijn lijstje staan waar ik nog niet aan toe ben gekomen, zoals op bezoek bij de wijnboerderij op de Rozendijk, oesters rapen op vrijdagmiddag - vorige week hebben ze drie pareltjes op één dag gevonden!- asperges eten, garnalenvissen en zeehonden ete.. eh aaien! Ik moet heel snel terug naar de mensen die mij hebben laten zien wat slow food werkelijk is: met hart voor natuur en dier eten uit eigen streek. Texel, bedankt!

Tips:

Annette van ruitenburg, culinaire duizendpoot, voorzitter Slow Food Texel en boekenmaker: www.annettevanruitenburg.nl

B&B van Anne en Piet aan de Rozendijk: www.isolabella.nu

Op kaasboerderij Wezenspyk wordt Echte Texelse Boerenkaas gemaakt. Aanraders zijn de slow food kaas en de oude geitenkaas. Beiden heerlijk bij een Texels biertje!: www.wezenspyk.nl

Texels bier van Texelse bierbrouwerij in Oudeschild. Prijzen voor "Beste Bockbier 2010" en "Beste Bock van Nederland 2010". Lekker proeven van de vier kleintjes bier op een plankje.

Rauwmelkse schapenkaas van schapen- en kaasboerderij De Waddel.

De Texelse lammeren gaan van de Texelse schapenhouders naar het Slachtbedrijf Texel in Oudeschild van Aad van Heerwaarden, slachter en slager en bestuurslid van Slow Food Texel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.