vrijdag 26 september 2014

Koken op de camping


Af en toe heb ik een briljant idee. Het komt meestal opzetten als ik met iets heel anders bezig ben, als ik niet eens op zoek ben naar briljante ideeën. Heel onverwacht. Zo had ik een paar jaar geleden, toen ik nog regelmatig kampeerde, het briljante idee om een kookboek te maken voor makkelijke gerechten die je in no time op de camping in elkaar kan draaien. Ik wist zeker dat ik met zo'n boek een gigantisch gat in de markt zou opvullen. En dan meteen heel erg rijk worden of beroemd tenminste. Tot ik op mijn verjaardag van mijn immer attente zus het alleraardigst ANWB Kampeerkookboek in handen gedrukt kreeg. Met makkelijke recepten die je in een handomdraai op de camping in elkaar kunt draaien. Weg briljante plan. Weg rijkdom. Weg eeuwige roem. Dit jaar ga ik voor het eerst weer eens kamperen. Ik blijf een tijdje weg. Het is maar dat je het weet.
 
Hierbij een recept van Daan Faber & Maarten Hoekstra,  uit dat bewuste boekje uit 2006. Ik had het kunnen schrijven.
 
Gevulde Rode Poon
 
4 hele rode ponen a 200 gram
1 venkelknol
2 tenen knoflook
1 citroen
50 gram zwarte olijven zonder pit
olijfolie
peper en zout
 
1.     Koop schoongemaakte ponen, dat wil zeggen dat de ingewanden verwijderd zijn uit de buikholte van de vis. Snijd de venkel, knoflook en citroen in dunne plakjes. Wrijf de buikholte van de vis in met peper, zout en citroensap.
2.     Vul de vissen met de venkel, zwarte olijven, knoflook en citroen. Smeer de vis licht in met olijfolie en stop ze in een visrooster. Hang dit boven de barbecue en rooster de vis in ongeveer 15 minuten gaar. Is het visvlees van binnen wit, dan is de vis gaar. Is het nog glazig gekleurd, dan heeft de vis nog wat tijd nodig.

Eerder verschenen in flessenpostuitbergen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.