vrijdag 26 september 2014

Hardloper



Aan het begin van de zomer zat ik met het ganse gezin bij Strandpaviljoen Noord, voorheen SB Noord. Ik nam geloof ik een salade, lekker met vis, maar mijn zus die had wel zin in Spaghetti Vongole. Hoewel ik erg houd van schelpen, durfde ik het niet aan, het is een simpel gerecht, wat kan er mis gaan, maar toch kan niet iedereen dit echt lekker bereiden. Speelde dit tafereel zich af in het buitenland, Italië of Frankrijk of Spanje voor mijn part, dan had ik geen moment getwijfeld, maar in Nederland… Ik was een echt goeie pasta Vongole nog niet tegengekomen. Totdat het bord verscheen met daarop een dampende berg smeuïge spaghetti gedrenkt in een glanzend transparante saus met daarin rode en groene snippertjes, met die prachtig gestreepte venusschelpjes en sappige cherrytomaatjes. Ik kon mijn ogen er niet vanaf houden, en zag dat het bord langzaam met de soort plechtigheid die alleen is voorbehouden aan echt goede gerechten, voor de neus van mijn zuster werd geschoven: “Eet u smakelijk”. En dat deed ze. Ze smulde, ze hapte en ze likte. Ze draaide de spaghetti langzaam om haar vork, prikte verlekkerd in een tomaatje en schoof de weekdiertjes uit hun schelp in haar mond. Het was niet om aan te zien! Mijn salade was prima hoor daar niet van, maar die Vongole, die zag er echt goed uit, om te smullen, om je vingers, nee, het bord, bij af te likken, waar zusterlief niet voor terug deinsde moet ik helaas bekennen. Ik mocht welgeteld één hapje proeven, streng als ze is: ‘zeg, wie heeft dit bord nu besteld?’ En die saus! Goddelijk.
Een aantal weken later sprak ik een vriend, hij vertelde me dat hij laatst toch zo’n heerlijk bord pasta Vongole had gegeten bij, je raad het al. Hij had nog om het recept gevraagd, het was hem met veel zorg voor detail verteld, maar hij had het niet opgeschreven. Daar hebben we dus helemaal niets aan. Dus ben ik, jullie trouwe culinair verslaggever, speciaal naar Dave Roumimper, chef de cuisine bij Noord, gestapt en gevraagd, nee, gesmeekt om die spaghetti pasta Vongole speciaal voor mij – normaal alleen vanaf 16.30 te bestellen – midden op de dag te maken om het te kunnen fotograferen en helemaal alleen op te eten. Terwijl ik zat te smullen, tikte een allervriendelijkste dame van de bediening op mijn schouder en stopte mij een opgevouwen A4tje in mijn handen. ‘Het recept, alstublieft.’ Die Dave, de schat, die heeft het recept speciaal voor mij en alle flessenpostlezers uitgeschreven. Het is niet moeilijk, wel ongelofelijk lekker. Het staat blijkbaar al jaren op de kaart en is volgens de bediening een van de hardlopers. En Dave haalt zijn Vongole uit IJmuiden. Goed he?

Spaghetti Vongole di aglio met rode peper
150 gram pasta (al dente voorgekookt)
120 gram vongole
1 rode peper (of naar smaak)
4 teentjes knoflook
een klein bosje (platte) peterselie (peper, knoflook en peterselie gehakt)
10 cherrytomaatjes gehalveerd
1 dl witte wijn
knoflookolie

Verwarm 0,5 dl knoflookolie in een wokpan.  Bak daarin op rustig vuur de gehakte knoflook en rode peper en voeg de schelpen toe, hussel totdat ze allen open zijn. Als ze al open staan niet gebruiken, gebruik alleen levende dichte schelpen. Blus af met de witte wijn. Kook tot de helft in. Voeg de voorgekookte pasta toe en laat doorwarmen. Voeg dan de tomaatjes en peterselie toe, hussel goed om en breng op smaak met zwarte peper en zout. Eet smakelijk en Dave, namens mijzelf en alle flessenpostlezers: bedankt voor je recept!

Eerder verschenen in flessenpostuitbergen.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.